IDDEEA

Historija Agencije

2001

Usvojen je Zakon o ličnoj karti državljana Bosne i Hercegovine (Službeni glasnik BiH”, br. 32/01) kojim se propisuje izgled i sadržaj lične karte državljana Bosne i Hercegovine te proces izdavanja svakom državljaninu.

Usvojen je Zakon o jedinstvenom matičnom broju državljana Bosne i Hercegovine (Službeni glasnik BiH”, br. 32/01), kojim se propisuje određivanje, dodjeljivanje, upisivanje, korišćenje, evidencija, struktura, poništenje i zamjena jedinstvenog matičnog broja državljana Bosne i Hercegovine i stranih državljana u Bosni i Hercegovini.

Usvojen je Zakon o prebivalištu i boravištu državljana BiH (Službeni glasnik BiH”, broj 32/01) kojim se uređuje prebivalište i boravište državljana Bosne i Hercegovine i boravište raseljenih lica u Bosni i Hercegovini.

Ovim zakonima je prethodilo usvajanje Zakona o putnim ispravama BiH (Službeni glasnik BiH”, broj 4/97) kojim se uređuju putne isprave državljana Bosne i Hercegovine.

Usvojen je Zakon o centralnoj evidenciji i razmjeni podataka koji reguliše uspostavljanje i funkcionisanje Glavnog centra za obradu podataka na nivou Bosne i Hercegovine, vođenje evidencija koje se obrađuju u ovom centru, kao i pravila o pristupu, razmjeni i zaštiti podataka iz ovih evidencija (Službeni glasnik BiH”, br. 32/01).

2002

Usvojena je Odluka o uspostavljanju Direkcije za implementaciju CIPS projekta (Citizen Identification and Protection System) („Službeni glasnik BiH”, br. 12/02) sa ciljem da se uspostavi sistem centralne evidencije i razmjene podataka o državljanima BiH, kao i da se počne sa izdavanjem ličnih karata i pasoša sa biometrijskim podacima. 

Uspostavljanjem Direkcije CIPS, donošenjem relevantnih zakonskih i podzakonskih akata kojim se uređuje oblast identifikacionih dokumenata u BiH te nakon provođenja mnogobrojnih aktivnosti tokom godine, od 15. decembra 2002. godine u Bosni i Hercegovini su po prvi put uvedeni jedinstveni lični dokumenti i uspostavljene elektronske evidencije ličnih podataka za sve građane Bosne i Hercegovine.

Uspostavljene su: evidencija jedinstvenih matičnih brojeva (JMB), evidencija pasoša, evidencija ličnih karata, evidencija prebivališta, evidencija viza i dozvola boravka, evidencija vozačkih dozvola, evidencija registracije vozila i krivična evidencija. U skladu sa ovom Odlukom, sjedište Direkcije za implementaciju CIPS projekta bilo je u Sarajevu.

2003

Nadležni organi su počeli sa radom na zaprimanju zahtjeva za izdavanje ličnih karata i vozačkih dozvola za građane Bosne i Hercegovine.

Započela je svakodnevna distrubucija dokumenata na lokacije nadležnih organa širom BiH (prvobitno je Direkcija CIPS posjedovala samo jedno vozilo Fiat Brava). 

Nabavljena su tri vozila SEAT INCA za distribuciju dokumenata.

Zvanično je započela realizacija projekta centralizovane personalizacije putnih isprava za građane Bosne i Hercegovine.

2004

Uspostavljanje državne telekomunikacione mreže koja je efikasna i visokopouzdana, kojom se unapređuje funkcionisanje državnih institucija na području cijele BiH, omogućava ravnomjeran razvoj svih regija u državi te postavlja temelj za e-upravu i proširenje ponude usluga javne uprave.

Tokom ove godine personalizirano je 1.540.000 ličnih karata i 650.000 vozačkih dozvola. Uspostavljen četvorobrigadni (24/7) sistem za personalizaciju ličnih karata i vozačkih dozvola. 

Uspostavljen je Centar za personalizaciju ličnih dokumenata Bosne i Hercegovine, a sa svih lokacija nadležnih organa prikupljeni su bjanko obrasci pasoša i oprema za personalizaciju.

Izrađena je prva internetska stranica Direkcije za implementaciju CIPS projekta putem koje je građanima olakšan pristup informacijama vezanim za izdavanje ličnih dokumenata.

2005

Započela je implementacija projekta registracije vozila kroz koji je predviđeno uvođenje evidencije registrovanih vozila i novih dokumenata za registraciju vozila. Uvođenjem jedinstvene baze podataka registrovanih vozila za cijelu BiH se očekuje značajno povećanje broja registrovanih vozila uz unapređenu kontrolu pri obradi zahtjeva za registraciju (provjere u bazi podataka Interpola).

Promjena   koncepta  obrade  podataka  vezanih za registraciju vozila i  centralizacija  svih  aktivnosti  oko  personalizacije  dokumenata  uzrokovala je i  novu  organizaciju  radnih  procesa i modernizaciju informacione opreme. 

2006

Izmjenama Izbornog zakona Bosne i Hercegovine (Službeni glasnik BiH, br. 24/06) i uvođenjem sistema pasivne registracije birača u Bosni i Hercegovini uspostavljena je evidencija Centralnog biračkog spiska svih građana Bosne i Hercegovine sa pravom glasa.

Od tada Direkcija za implementaciju CiPS projekta, a poslije toga i Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH pruža aktivnu podršku na provođenju općih i lokalnih izbora u Bosni i Hercegovini.

Započete prve aktivnosti na izgradnji backbone informacionog i telekomunikacionog sistema za povezivanje svih lokacija nadležnih i policijskih organa za izdavanje ličnih dokumenata, kao i Visokog sudskog i tužiteljskog vijeća (VSTV). CIPS SDH mreža podrazumijeva cjelokupni telekomunikacioni sistem koji se sastoji od transportne i pristupne mreže, te se koristi za povezivanje institucija u Bosni i Hercegovini.

Usvojen je Zakon o elektronskom potpisu („Službeni glasnik BiH”, br. 91/06) kojim se uređuju osnove formiranja i upotrebe elektronskog potpisa i pružanja usluga vezanih za elektronski potpis i ovjeravanje.

2007

Direkcija CIPS projekta obnaša ključnu ulogu u provođenju mjera potrebnih za viznu liberalizaciju kroz poboljšanje sistema za izdavanje ličnih dokumenata.

Uspostavlja se institucionalni okvir za sistem identifikacionih dokumenata u BiH u skladu sa Evropskom regulativom 2252 iz decembra 2004. godine, a sve kroz institucionalno rješavanje statusa Direkcije za implementaciju CIPS projekta.

Provode se pripremne aktivnosti u cilju utvrđivanja organizacije i predlaganja zakonskih rješenja kako bi se uspostavila Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine.

Provode se značajne aktivnosti na poboljšanju zakonske regulative koja se tiče JMB, ličnih karata državljana BiH, prebivališta i boravišta, koje su osnov za izdavanje putnih isprava, odnosno uspostavu i efikasno upravljanje tzv. lancem identiteta.

Zvanično je predstavljena SDH mreža kao jedno od strateških pitanja i resursa koji omogućuje djelotvornu razmjenu podataka, dokumenata, informacija i komunikaciju između svih policijskih i sigurnosnih institucija u državi.

2008

Usvojen Zakon o Agenciji za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine ( „Službeni glasnik BiH”, br. 56/08) kojim se propisuje da je Agencija upravna organizacija u sastavu Ministarstva civilnih poslova Bosne zadužena za oblast identifikacionih dokumenata, skladištenje, personalizaciju i transport dokumenata, te centralno vođenje evidencija i razmjenu podataka između nadležnih organa, kao i za saradnju sa nadležnim organima u Bosni i Hercegovini koji su izvorni organi, te drugim organima koji koriste usluge Agencije u skladu sa važećim propisima. Ovim zakonom propisano je da se sjedište Agencije nalazi u Banjoj Luci.  

Agencija je u saradnji s nadležnim organima počela sa aktivnostima na osiguravanju odgovarajuće implementacije administrativnih mjera kojima se osigurava integritet procesa personalizacije i distribucije dokumenata i bez odlaganja je poduzela aktivnosti na usklađivanju sistema i procesa za izdavanja putnih isprava sa ICAO standardima, kroz uvođenje podataka o otisku prsta i biometrijske fotografije i nabavku opreme za personalizaciju e-pasoša, opreme za akviziciju biometrijskih podataka, informatičku opremu i integrisanje sistema putnih isprava  i informacionog sistema CIPS-a.

Uspostavljen je sistem evidencija o izgubljenim i ukradenim dokumentima te nastavljana implementacija projekta registracije vozila kroz nabavku neophodne opreme, programskih licenci i građevinskih radova.

2009

Započeo proces migracije sistema evidencija Direkcije za implementaciju CIPS projekta na jedinstvenu platformu Agencije. Migracije su obuhvatile evidencije jedinstvenog matičnog broja, prebivališta i boravišta, lične karte i lične karte za strance, a uspostavljene su i nove: evidencija putnih isprava, evidencija za registraciju vozila, te registar novčanih kazni i prekršajna evidencija.

Agencija je inicirala mnogobrojne izmjene zakona i podzakonskih akata koji uređuju oblast identifikacionih dokumenata, te usvojila mnogobrojne podzakonske akte koji se odnose na rad Agencije, posebno one koji se tiču sigurnosnih aspekata i koji su neophodni za proces izdavanja biometrijskih putnih isprava, kao i liberalizaciju viznog režima.

Početak izdavanja biometrijskih pasoša sa elektronskim memorijskim elementom za građane Bosne i Hercegovine u skladu sa evropskim standardima kroz implementaciju sistema putnih isprava što je direktno 

vezano za liberalizaciju viznog režima i predstavlja aktivnost koja je započeta u periodu postojanja bivše Direkcije. U 2009. godini obavljen je niz kontakata sa nadležnim institucijama, dostavljene informacije i instrukcije, predata oprema nadležnim ministarstvima unutrašnjih poslova, izvršene obuke njihovih službenika te uvezivanje ovih ministarstava, općina, DKP mreže i Agencije, kako bi 1. jula 2009. godine počeo sa radom sistem biometrijskih pasoša. Izdavanje biometrijskih pasoša je počelo u oktobru 2009. godine.

Agencija je u skladu sa svojim nadležnostima uspješno realizovala višegodišnji projekat registracije vozila uspostavom centralnog registra vozila, a od 28. septembra 2009. godine počela je sa centralizovanom personalizacijom registarskih tablica sa međunarodnom oznakom BiH i isporukom novih dokumenata za registraciju vozila u vidu potvrde o vlasništvu vozila, potvrde o registraciji vozila i stikera, tj. naljepnice kojom se ovjerava tehnička ispravnost i registracija vozila.  

Uspostavljen sistem saradnje sa Interpolom.

Na osnovu dva okvirna sporazuma potpisana između Švedske i Bosne i Hercegovine u 2009. godini Švedska Аgencija za međunarodni razvoj i saradnju (SIDA) donirala je Agenciji sredstva za implementaciju projekta čiji je cilj uvezivanje na SDH mrežu svih opština uključenih u proces izdavanja biometrijskih putnih dokumenata, izvršena je nabavka potrebne opreme čime će se u velikoj mjeri unaprijediti uslovi za rad nadležnih institucija u sistemu.

2010

Agencija je bila jedan od ključnih aktera koji su građanima Bosne i Hercegovine obezbijedili bezvizni režim za zemlje Šengena omogućavajući putovanje bez vize sa pasošima koji se personalizuju u okviru Agencije

Započelo je izdavanja biometrijskih pasoša druge generacije sa proširenom kontrolom pristupa (Extended Access Control – EAC), što je Bosnu i Hercegovinu svrstalo među prvih nekoliko zemalja u svijetu koje izdaju ovakav biometrijski pasoš.

Implementirana je interna infrastruktura javnog ključa (PKI -Public Key Infrastructure) u informacioni sistem Agencije. Omogućeno izdavanje smart kartica korisnicima sistema za pristup aplikacijama, korištenja mrežnih resursa, enkripcije email-a i elektronskih dokumenata.

Implementiran je sistem provjere biometrijskih podataka za lične karte, unapređujući sigurnost sistema izdavanja ličnih dokumenata i integritet centralne evidencije.

2011

Ministarstvo komunikacija i prometa donijelo je Pravilnik o postupku izdavanja memorijskih kartica za digitalni tahograf („Službeni glasnik BiH“, br. 42/11) kojim se Agencija za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka zadužuje za personalizaciju memorijskih kartica za digitalne tahografe. Tokom ove godine donesena je i Odluka o visini naknade za izradu memorijskih kartica za digitalni tahograf („Službeni glasnik BiH”, br. 39/11).

Agencija je kontinuirano obavljala pripremne aktivnosti za realizaciju obaveza koje proizilaze iz zakonskih i podzakonskih akata kojim je uređena ova oblast te je elektronska evidencija tahografskih kartica uspostavljena u aprilu mjesecu, kada je započela njihova personalizacija i tehnička obrada. Savjet ministara BiH je usvojio Odluku o odobravanju „Projekta digitalnih tahografa“ kojom ga je uvrstio u Program višegodišnjih kapitalnih ulaganja za period 2011- 2014. godine. Projekat tahografa je stavljen u funkciju u ugovorenom roku i u potpunosti je operativan.

Kroz projektna sredstva Evropske unije IPA 2008 izvršena je nabavka Sistema upravljanja dokumentima i integracija sa sistemom Agencije, obezbjeđeno njegovo funkcionisanje i uveden je sistem menadžmenta kvaliteta u skladu sa serijom potrebnih standarda. Sistem za upravljanje dokumentima (DMS) je kompjuterski sistem koji se koristi za praćenje i pohranu elektronskih dokumenata i/ili slika papirnih dokumenata, odnosno, skup računarske opreme i programa koji će omogućiti prihvaćanje, upravljanje, pohranjivanje, zaštitu i pregled sadržaja i dokumenata vezanih za poslovanje IDDEEA-e.

Započela je implementacija projekta „Jačanje evidencija IDDEEA“ za koji su sredstva obezbjeđena putem pretpristupnog finansijskog instrumenta Europske unije – IPA programa 2010 i uz finansijsku podršku BiH. Kroz ovaj projekat izvršiće se isporuka kompletnog sistema koji uključuje instalaciju, razvoj, konfiguraciju, ispitivanje i puštanje u produkciju nove SDH backbone komponente koja će se nadograditi na postojeću SDH komunikacionu mrežu IDDEEA, isporuka rješenja za poboljšanje postojeće IDDEEA telekomunikacione mreže, isporuka rješenja za QoS (Quality of Service) i MPLS funkcionalnost koja će se implementirati na postojeću IDDEEA telekomunikacionu mrežu, izrada aplikativnog rješenja za mrežni menadžment i monitoring postojeće IDDEEA SDH telekomunikacione mreže. U okviru projekta planirana je i edukacija tehničkih eksperata Agencije kroz organizovanje specijalističkih treninga, radionica i studijskih putovanja, kao i početak pripremnih aktivnosti za projekat razvijanja elektronskog portala (tzv. e-portal), koji će moći pružiti elektronske servise namjenjene vladinim institucijama (G2G), građanima (G2C) i poslovnom sektoru (G2B) u BiH te razvijanje i implementacija integrisane e-Learning platforme za IDDEEA-u.

2012

Usvojene su izmjene i dopune Zakona o ličnoj karti državljana Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH”, br. 18/12) i stvoreni su uvjeti za pripremu i početak izdavanja ličnih karata državljana Bosne i Hercegovine koje u sebi sadrže elektronski memorijski element koji sadrži kvalifikovanu potvrdu koju upisuje Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine. Ovim su stvoreni uslovi za upis elektronskih certifikata u lične karte koje izdaje Agencija kao CA tijelo čime bi u potpunosti Agencija vršila i jednu od temeljnih nadležnosti iz zakona u smislu izdavanja elektronskih certifikata i elektronskih potpisa vezanih za oblast identifikacionih dokumenata.

Potpisani su Ugovor o nabavci elektronskih ličnih karata, vozačkih dozvola i sistema za personalizaciju elektronskih ličnih karata i vozačkih dozvola, te Ugovor o nabavci hardverske opreme i Oracle licenci za potrebe Agencije. 

Početak implementacije IPA projekta Parlamentarne skupštine BiH i IDDEEA, „Sistem uspostave e-vlade i pružanje e-servisa građanima” čiji je cilj integrisati i razviti elektronske baze podataka. Razvojem e-servisa će se definisati procedure integracije evidencija u odnosu na IDDEEA-inu institucionalnu i unutrašnju uređenost čineći korištenje e-servisa takvim da se zaobiđe svaki direktni pristup bazi podataka. Sistem e-servisa treba da je u skladu sa najvišim sigurnosnim standardima i mora biti siguran, pouzdan i dostupan za rad tako da osigurava integritet podataka, te moraju biti dostupni samo ovlaštenim korisnicima koji se identifikuju putem PKI sistema.

Agencija je u cijelosti implementirala međunarodne standarde ISO 9001:2008 (upravljanje kvalitetom) i ISO 27001:2005 (upravljanje sigurnošću informacija), te certificirala određeni broj službenika za interne i eksterne predavače/revizore za navedene ISO standarde i aktivno radila na projektima vezanim za ICAO standarde. Osim toga, izvršena je dorada postojećih ili izrada novih pravila i procedura u skladu sa standardima ISO 9001 i ISO 27001 čime su unaprijeđeni procesi rada u oblasti upravljanja kvalitetom i upravljanja sigurnošću informacija.

Ključni projekti koji su realizirani u 2012. godini su: primjena e-Learning platforme za provođenje obuka, usavršavanje i testiranje službenika Agencije, projekt digitalnih tahografa, sistem uspostave e-Uprave i pružanje e-Usluga građanima prema Strategiji razvoja Agencije 2010-2015, nabavka nove opreme i migracija baze podataka čime su unaprijeđene performanse svih aplikacija.

U 2012. godini poduzete su aktivnosti na unapređenju saradnje sa strateškim inozemnim partnerima i međunarodnim institucijama, prije svega sa Delegacijom Europske unije u BiH, te Međunarodnom agencijom za civilni avionski promet, radi poboljšanja sistema sigurnosti ličnih dokumenata Bosne i Hercegovine.

2013

Uvedena elektronska lična karta i vozačka dozvola za građane Bosne i Hercegovine. Međutim, u tom trenutku nedostatak podzakonskih i provedbenih akata koji su propisani Zakonom o elektronskom potpisu predstavljao je prepreku za Agenciju kako bi započela sa izdavanjem elektronskog potpisa. Ti akti će biti doneseni tek 2017. godine. Evropska komisija je pozitivno ocijenila početak izdavanja elektronskih ličnih karata u BiH, priznajući napredak u informacionom društvu i e-vladi.

Uvedene pogranične propusnice za građane Republike Hrvatske koji žive u pograničnom području. Agencija je stvorila tehničke uslove za izdavanje pograničnih propusnica, obučila službenike i osigurala opremu Graničnoj policiji BiH. Agencija je zadužena za tehnički dio, odnosno perosonalizaciju pograničnih propusnica i vođenje centralne evidencije pograničnih propusnica za građane Republike Hrvatske.

2014

Agencija je od 1. oktobra 2014. godine stvorila tehničke uslove i počela personalizaciju biometrijskih pasoša treće generacije, tzv. SAC pasoše (Supplemental Access Control), što je Bosnu i Hercegovinu svrstalo među prve države van Evropske unije i među prve države u svijetu koje su započele korišćenje ovih pasoša, čime se ispunjavaju obaveze preuzete u procesu pregovora za liberalizaciju viznog režima s ciljem zadržavanja povlastica koje donosi bezvizni režim. Nova generacija pasoša podrazumijava bolje elemente zaštite koji podrazumijevaju bezbjedniji način upisa i zaštite podataka na čipu i bolju zaštitu stranice sa podacima.

Agencija je u skladu sa svojim zakonskim nadležnostima pružila tehničku podršku proteklom izbornom procesu u Bosni i Hercegovini, koji je održan u oktobru 2014. godine. Podrška je pružena putem telekomunikacijskog i serverskog sistema. Svojim tehničkim i ljudskim resursima IDDEEA je tokom izbora omogućila nesmetan pristup evidencijama Centralnog biračkog spiska, kao i tehnički ispravan i kontinuiran rad mreže za prenos podataka putem koje su uvezani Centralna izborna komisija (CIK) te gradske i opštinske izborne komisije.

Početak izdavanja tahografskih kartica za drugu generaciju digitalnih tahografa (GEN2 pametni tahografi) regulisane Uredbom (EU) 165/2014. Europskog parlamenta i Vijeća Europske unije o tahografima u cestovnom prometu. Nakon implementacije elektronske evidencije tahografskih kartica u okviru Projekta digitalnih tahografa koji je Vijeće ministara uvrstilo u projekte višegodišnjih kapitalnih ulaganja za period 2011- 2014,  Agencija je u saradnji sa nadležnim institucijama (Federalnim ministarstvom prometa i komunikacija, Ministarstvom saobraćaja i veza RS), izvršila analizu stvarnih potreba te procijenila potrebne količine tahografskih kartica za određeni period kako bi se u što većoj mjeri optimizovala nabavka tahografskih kartica u budućnosti.

Agencija je usvajila Plan djelovanja protiv korupcije (2011-2014) i Plan integriteta, u skladu sa Strategijom za borbu protiv korupcije Vijeća ministara BiH i Akcionim planom za provedbu Strategije.

2015

Vijeće ministara BiH donijelo je  Odluku o nadležnosti za personalizaciju, tehničku obradu, transport, uspostavljanje i vođenje elektronske evidencije o brodarskim i pomorskim knjižica („Službeni glasnik BiH“, br. 50/15) , kojom se Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine ovlašćuje za personalizaciju, tehničku obradu i transport personalizovanih knjižica u skladu sa važećim pravnim propisima kojima je uređen postupak personalizacije i i tehničke obrade identifikacionih dokumenata. Agencija je nadležna da provede sve aktivnosti izrade projektnog zadatka i na nivou Bosne i Hercegovine uspostavi jedinstveni informacioni sistem za vođenje elektronske evidencije o knjižicama, da izvrši nabavku sistema, opreme i potrošnog materijala potrebnog za uspostavljanje informacionog sistema,  da vodi i tehnički održava elektronsku evidenciju o knjižicama u skladu sa važećim pravnim propisima Bosne i Hercegovine kojima je uređena oblast vođenja centralne evidencije podataka i zaštite ličnih podataka.

Početak nabavke i isporuke putnih listova za državljane Bosne i Hercegovine Ministarstvu civilnih poslova BiH, te putnih listova za strance Ministarstvu sigurnosti Bosne i Hercegovine.

2016

U skladu sa Uputstvom o načinu pristupa informacijama o toku postupka izdavanja identifikacionog dokumenta putem veb-portala Agencije za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine i veb-portala nadležnih organa, od 23. februara 2016, Agencija je uspostavila prvi elektronski servis za građane kojim je omogućen elektronski pristup informacijama o toku postupka izdavanja dokumenta koji može izvršiti svako lice koje je podnijelo zahtjev za izdavanje dokumenta u skladu sa važećim pravnim propisima Bosne i Hercegovine kojim je uređena oblast izdavanja dokumenata. Elektronski pristup vrši se putem veb-portala Agencije i nadležnih organa za izdavanje dokumenata.Pristup informacijama vrši se upisom sljedećih parametara: JMB-a, broja zahtjeva i bezbijednosnog koda. Nakon upisa parametara i klika na opciju „Provjeri“, podnosilac zahtjeva elektronskim putem dobija informaciju o toku postupka izdavanja dokumenta (status zahtjeva/dokumenta), zavisno u kojoj fazi se postupak izdavanja dokumenta nalazi.

Izrađena je nova verzija Standarda za opremu i softver,  Verzija 7 kojima se određuju minimalni standardi za korišćenje i nabavku informatičke opreme i opreme za akviziciju podataka za nadležne organe koji vrše obradu podataka o JMB, prebivalištu i boravištu državljana BiH, te izdavanju ličnih karata državljana BiH i ličnih karata za strance, izdavanju putnih isprava, vozačkih dozvola, registraciju motornih vozila i dokumenata za registraciju, novčanih kazni i prekršajnih evidencija, digitalnih tahografa, pograničnih propusnica, kao i podataka iz drugih evidencija koje Agencija vodi uz saglasnost izvornih organa i uz posebnu odluku Savjeta ministara BiH. Ovaj dokument definiše minimalne standarde koje oprema i softver moraju da zadovolje.

2017

Doneseni provedbeni akti iz Zakona o elektronskom potpisu i to: Pravilnik o evidenciji ovjerilaca („Službeni glasnik BiH” broj 14/17), Pravilnik o mjerama i postupcima upotrebe i zaštite elektronskog potpisa, sredstava za formiranje elektronskog potpisa i sistema certificiranja („Službeni glasnik BiH” broj 14/17) i Pravilnik o bližim uslovima za izdavanje kvalifikovanih potvrda („Službeni glasnik BiH” broj 14/17). Formiran je i Ured za nadzor i akreditaciju ovjerilaca u Ministarstvu komunikacija i transporta BiH koji vodi elektronski registar ovjerilaca sa sjedištem u Bosni i Hercegovini, akreditiranih ovjerilaca i ovjerilaca sa sjedištem u trećim državama za čije potvrde garantira ovjerilac sa sjedištem u Bosni i Hercegovini.

Pokrenute aktivnosti na implementaciji CAF standarda u saradnji sa Uredom koordinatora za reformu javne uprave u Bosni i Hercegovini (PARCO) i njemačkim GIZ-om – Jačanje javnih institucija u BiH. Radi se o prvom evropskom standardu upravljanja kvalitetom, stvorenim namjenski od strane javnog sektora s ciljem stalnog poboljšanja kvaliteta rada. CAF standardi se redovno primjenjuju u instituciji što svakako doprinosi poboljšanju efikasnosti i unapređenju radnih procesa u obavljanju svakodnevnih aktivnosti.

2018

Uz podršku Delegacije Evropske unije započelo se sa procesom upisa Agencije u evidenciju ovjerilaca, odnosno pripremi procesa, sredstava i ljudskih kapaciteta neophodnih za certificiranje i izdavanje elektronskog potpisa. Prema važećim zakonima u Bosni i Hercegovini, upis u registar ovjerilaca vrši Ministarstvo prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine, a na osnovu prethodno završenog procesa certifikacije CA tijela od strane nadležne certifikacione kuće u EU.

Potpisan finansijski sporazum između Evropske unije i Bosne i Hercegovine. IDDEEA je razvila i isporučila Akcioni dokument (AD) koji je usvojilo Vijeće ministara BiH i proslijedilo Evropskoj komisiji (EK) na dalje postupanje. Plan IDDEEA je da se u narednim periodima koriste IPA fondovi.

Potpisan je Okvirni sporazum o nabavci pasoških knjižica između Agencije za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka BiH i kompanije Muhlbauer d.o.o. iz Banja Luke čime je osigurana nabavka i isporuka pasoških knjižica do 21. marta 2022.

Okončan višegodišnji kapitalni projekat u kojem je učestvovala i Agencija: „Finansiranje provođenja obaveza iz Zakona o radnom vremenu, obaveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za evidentiranje u cestovnom prevozu – tahografi – projekat digitalnih tahografa“. Agencija je osigurala dovoljan broj svih vrsta tahografskih kartica, budući da je usvajanjem novih propisa u ovoj oblasti porasla njihova potražnja.

Tokom 2018. godine u IDDEEA-i su tranzicijom na novu verziju ISO standarda 9001:2015 obezbijeđeni uslovi za dalju certifikaciju Agencije po ovom standardu i poboljšan menadžment kvalitetom u Agenciji.

U skladu sa Zakonom o internoj reviziji BiH i Odlukom o kriterijima za uspostavljanje jedinica interne revizije u institucijama BiH i obavezama koje proizilaze iz navedenih propisa, 2. oktobra 2018. formirana je Jedinica za internu reviziju Agencije za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka BiH.  

2019

U prethodnoj godini potpisan je finansijski sporazum između Delegacije EU i Agencije za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka BiH, IPA 2017, te se u toku ove godine pristupilo izradi specifikacija za provođenje tenderske procedure koju provodi EU, koja se odnosi na nabavku računarske i telekomunikacione opreme, sistemskog i aplikativnog softvera u okviru IPA II 2014-2017.

Okončan projekat „SDH sistema prenosa“ kroz koji je svim institucija korisnicama budžeta BiH  omogućeno da dobiju odobrenje za priključivanje  Informacionog sistema finansijskog upravljanja (ISFU) Ministarstva finansija i trezora BiH na SDH mrežu, tj. telekomunikacioni sistem Agencije čime je dat značajan doprinos u obezbjeđivanju ušteda u budžetu institucija BiH.

Izvršen eksterni audit za  ISO standard 9001:2015 čime su obezbijeđeni uslovi za dalju certifikaciju Agencije po ovom standardu i poboljšan menadžment kvalitetom u Agenciji.

Kontinuiranim unapređenjem i razvijanjem informacionog sistema agencije omogućena je funkcionalna razmjena podataka prema svim paramtrima u aplikaciji za razmjenu podataka sa relevantnim institucijama.

Donesen je Pravilnik o brodarskim i pomorskim knjižicama, kao i izmjene ovog Pravilnika („Službeni glasnik BiH”, br. 29/19, 72/19) kojim su precizno navedeni podaci koji moraju biti sadržani u elektronskoj evidenciji za pomorske i brodarske knjižice za čiju je izradu zadužena Agencija, te se započelo sa pripremnim aktivnostima za izradu navedene evidencije.

2020

Unatoč brojnim izazovima s kojima se Agencija suočavala, s obzirom na pandemiju uzrokovanu korona virusom, osigurana je neprekidna dostupnost evidencija i mreže za prenos podataka (TK/SDH) izvornim i prijemnim organima, kao i efikasan proces proizvodnje identifikacionih dokumenata i registarskih tablica.

Tokom ove godine, svi radni procesi bili su usklađeni sa evropskim i međunarodnim regulativama i preporukama. Kontinuirano su praćeni ICAO 9303 standardi i drugi relevantni EU standardi kako bi svi zahtjevi koji se odnose na nivo sigurnosti i zaštitne mjere identifikacionih dokumenata bili potpuno zadovoljeni.

Agencija je tokom 2020. godine pokrenula niz aktivnosti vezanih za upis u registar ovjerilaca u Bosni i Hercegovini. Prema važećim propisima u Bosni i Hercegovini, upis u registar ovjerilaca izvršen je u nadležnosti Ministarstva prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine, a na osnovu prethodno završenog procesa certifikacije CA tijela koji obavljaju nadležne certifikacione kuće u EU. Delegacija Evropske unije u Bosni i Hercegovini je posredstvom IPA projekata obezbijedila određenu opremu i dodatna sredstva za sam proces certifikacije.

 

Razvojni tim Agencije je vlastitim resursima radio na izradi elektronske evidencije za pomorske i brodarske knjižice, u skladu sa donesenim odlukama i pravilnicima kojima je uređena ova oblast, a do kraja godine elektronska evidencija je puštena u produkciju.

2021

Obavljena je ponovna certifikacija Agencije i eksterni nadzor za provođenje ISO 27001 i ISO 9001 međunarodnih standarda. 

U skladu sa Regulativom EU 910/2015 i eksternim nadzorom provedenim 30. septembra 2021. potvrđeno je da sva oprema, servisi i procesi namijenjeni za izdavanje kvalifikovanih potvrda u potpunosti ispunjavaju standarde i mjere propisane eIDAS regulativom.

Kroz pripremu i početak Pilot projekta Agencija učestvuje u inicijativi vezanoj za uvođenje novih tehnologija u izborni process, a sve u cilju poboljšanja integriteta kroz upotrebu podataka koji se odnose na elektronsku i biometrijsku identifikaciju.

2022

Agencija je upisana u evidenciju ovjerilaca i postala je ovlašteno tijelo za izdavanje kvalifikovanog elektronskog potpisa punopravno priznatog u pravnom prometu u Bosni i Hercegovini i van granica Bosne i Hercegovine.

Kroz projekat IPA II (IPA 2017 i IPA 2019), Agenciji je isporučena oprema u vrijednosti od oko 4 miliona KM, što je značajno modernizovalo rad informacionog sistema i vođenja evidencija u Agenciji. 

Agencija je završila proces eksternog nadzora za ISO 27001 i ISO 9001 međunarodne standarde.

2023

Implementiran je prvi portal otvorenih podataka u Bosni i Hercegovini u skladu sa EU preporukama. Kroz ovaj projekat, finansiran od strane Delegacije EU u BiH, Agencija je implementirala pravila, mehanizme i web alate za normiranje objavljivanja informacija od javnog značaja, poput podataka o određenih vrsta statističkih podataka, što čini aktivnosti Agencije transparentnijim i efikasnijim, te čime se pojačava borba protiv korupcije i omogućava napredak u ekonomskom razvoju i investicijama u Bosni i Hercegovini.

Redizajnirana internetska stranica Agencije, čime je građanima Bosne i Hercegovine omogućen lakši i moderniji pristup elektronskim uslugama Agencije kao što su: provjera kazni (za fizička i pravna lica), provjera statusa dokumenta, portal otvorenih podataka, e-potpis i digitalno predstavljanje.

Predstavljen je pilot projekat i započela je testna faza BiH digitalnog identiteta i udaljenog elektronskog potpisivanje dokumenata za sve građane Bosne i Hercegovine.

Agencija započinje ubrzani proces omogućavanja elektronske razmjene podataka sa drugim državnim institucijama, kako bi se građanima BiH olakšale administrativne procedure.

Agencija započinje korištenje kvalifikovanog elektronskog potpisa i elektronske razmjene dokumenata u svim svojim procesima kroz interno razvijeni DMS.

Razvijeni su novi aplikativni moduli za razmjenu podataka između Centralne izborne komisije BiH i IDDEEA, što je rezultiralo efikasnijom razmjenom podataka između ove dvije institucije, posebno u generisanju centralnog biračkog spiska u BiH.

Generalni sekretarijat Vijeća ministara Bosne i Hercegovine i  Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine pokreću inicijativu sa ciljem jačanja saradnje na polju digitalne transformacije javne uprave, te apliciraju na projekat e-Vlada kod Delegacije EU u BiH.

Uspješno završena recertifikacija prema eIDAS regulativi Evropske unije.

Povezani sistemi IDDEEA sa sistemom tačnog vremena koje pruža Institut za mjeriteljstvo Bosne i Hercegovine sa ciljem unapređenja kvaliteta i tačnosti elektronskih potpisa.

Agencija je započela implementaciju dvogodišnjeg evropskog Twinning projekta pod nazivom “Unapređenje pružanja usluga građanima Bosne i Hercegovine putem jačanja kapaciteta za identifikacione dokumente, evidencije i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDDEEA BiH).” Ovaj projekat se realizuje u partnerstvu sa Italijanskim konzorcijem za informacione sisteme (CSI Piemonte), Italijanskim tijelom za zaštitu ličnih podataka (GPDP), Finskim institutom za javno upravljanje Ltd (HAUS) i ima podršku Eutalia, kompanije Ministarstva ekonomije i finansija, koja obavlja aktivnosti pomoći i podrške u analizi, planiranju, provedbi i evaluaciji javnih politika za razvoj, kao interna jedinica Centralnih državnih administracija.

Uspostavljena saradnja između IDDEEA i Ministarstva za digitalnu transformaciju Slovenije sa ciljem unapređenja digitalnih rješenja za građane Bosne i Hercegovine.

Kroz IPA projekat Agenciji su isporučene dvije mašine namijenjene za lasersku personalizaciju vidljivih podataka, kao i skeneri koji se koriste za kontrolu kvaliteta svih dokumenata.

Agencija je u skladu sa novousvojenim Zakonom o slobodi pristupa informacijama na nivou institucija BiH („Službeni glasnik BiH“, br. 61/23), a koji se odnosi na oblast proaktivne transparentnosti, na svojoj internet stranici počela sa redovnim objavljivanjem i ažuriranjem informacija iz svog djelokruga rada. Na taj način je građanima BiH omogućen jednostavan pristup relevantnim informacijama o aktivnostima Agencije, što doprinosi transparentnijem i odgovornijem radu institucije. Ovakav pristup proaktivnoj transparentnosti predstavlja korak naprijed ka izgradnji povjerenja građana u institucije i jačanju demokratskih vrijednosti u društvu.

Konstantnim unapređenjem i praćenjem međunarodnih standarda, te sistematskim i odgovornim upravljanjem identifikacijskim dokumentima i registrima, Agencija doprinosi izgradnji snažnih institucija, podržavajući pravdu i vladavinu prava (SDG 16), a kroz digitalizaciju usluga potiču se partnerstva za postizanje ciljeva održivog razvoja (SDG 17).IDDEEA je svojim resursima i realizacijom postavljenih ciljeva dala doprinos u implementaciji strateškog i opšteg cilja razvoja koji su definisani Strateškim okvirom Bosne i Hercegovine.

2024

Agencija započinje upisivanje elektronskih certifikata za digitalno predstavljanje u lične karte građana Bosne i Hercegovine i uz sve prednosti za građane, mnogim institucijama, kao i kompanijama je omogućila širok spektar usluga koje mogu obavljati online, odnosno bez fizičkog prisustva.

Agencija je otvorila registracione urede u svojim regionalnim centrima u Sarajevu, Bihaću, Mostaru, Bijeljini i sjedištu u Banja Luci, a u kojima građani BiH mogu potpisati ugovore i preuzeti svoje kvalifiovane elektronske potpise, te koristiti usluge elektronskog potpisa.

Agencija je zajedno sa ambasadom Bosne i Hercegovine u SAD organizovala povremene lokacije za podnošenje zahtjeva za izdavanje biometrijskih putnih isprava pomoću mobilne biometrijske opreme.

Tehnički i aplikativno unaprijeđene aplikacije za evidenciju JMB, prebivališta, ličnih karata i vozačkih dozvola. Nova tehnička rješenja odnose se na proširenu i detaljnu pretragu evidentiranih zahtjeva za jedinstvene matične brojeve, pretragu prijavljenih osoba po općinama, važećim ili nevažećim naseljenim mjestima i ulicama, mogućnost uvida u evidentirane dokaze za prebivalište prilikom podnošenja zahtjeva za ličnu kartu, te mogućnost praćenja aktivnih zabrana upravljanja motornim vozilom od strane nadležnih organa i detaljan uvid u realizacije zabrana upravljanja motornim vozilom.

Ministarstvo rada i socijalne politike FBiH, UNDP i IDDEEA implementirali su elektronski servis pod nazivom ePorodilje, kako bi se proces podjele podrške porodiljama pojednostavio i ubrzao.

Agencija je potpisala strateški ugovor sa Elektroprenosom Bosne i Hercegovine o korištenju njihovih optičkih kapaciteta širom Bosne i Hercegovine, te počinje sa projektovanjem nove telekomunikacione mreže.

Potpisani Memorandumi o razumijevanju između Agencije i UNDP, te Agencije i GIZ sa ciljem unapređenja digitalne transformacije u BiH.

U zajedničkom otvorenom pismu podrške, ambasadori Sjedinjenih Američkih Država, Njemačke, Austrije, Švicarske i Švedske, zajedno s međunarodnim ekonomskim predstavnicima, uputili su prema Vijeću ministara Bosne i Hercegovine podršku Agenciji IDDEEA za sve napore u digitalnoj transformaciji države.

Objavljen prvi naučni članak o postignućima IDDEEA-e u prestižnom američkom časopisu „Technology and Health Care“ pod nazivom

„Inicijativa za e-identiet u Bosni i Hercegovini: tehnološki skok u digitalnim rješenjima i upravljanju“. 

Agencija je dobitnik priznanja “VIZIJA 100” na svečanoj ceremoniji organizovanoj od strane Poslovnih novina Sarajevo u suorganizaciji sa Vanjskotrgovinskom komorom Bosne i Hercegovine u okviru projekta „100 najvećih u Bosni i Hercegovini i regionu“.

Zahvaljujući tehničkoj podršci Agencije i implementaciji kvalificiranog udaljenog elektronskog potpisa, BH Telecom je uspješno završio tehničku integraciju sa sistemima IDDEEA-e. Ova saradnja je omogućla korisnicima BH Telecoma da ubuduće potpisuju sve ugovore, izmjene ugovora i nove usluge koristeći elektronski potpis implementiran od strane IDDEEA-e.

Zakonom o osnovama sigurnosti prometa na cestama u Bosni i Hercegovini (Službeni glasnik BiH”, broj  6/06, 75/06,  44/07,  84/09,  48/10, 18/13, 8/17, 89/17, 9/18 , 46/23, 46/23, 88/23) i Pravilnikom o registriranju vozila (Službeni glasnik BiH”, br. 69/09, 29/20, 9/21 i 4/23), a uz podršku IDDEEA-e u Bosni i Hercegovini je omogućeno korištenje prenosivih registarskih tablica. Prenosive tablice su namijenjene za korištenje isključivo unutar granica BiH, a njihova primjena pojednostavljuje  kupoprodaju automobila  i sprečava rizik od nenaplaćenih udesa za vozila koja su neregistrovana učestvovala u prometu.

Agencija je uspješno implementirala pilot projekat uvođenja inovativnih i novih tehnologija u izborni proces na lokalnim izborima u Bosni i Hercegovini. Uvođenjem sistema autentikacije birača i transmisije rezultata, kao i biometrijske identifikacije na odabranim biračkim mjestima postignut je značajan pomak u provođenju odredbi Izbornog zakona Bosne i Hercegovine, kao i sigurnosti i transparentnosti izbora. Cjelokupan sistem i testirana tehnološka rješenja su se pokazali izuzetno efikasnim, a sama biometrijska identifikacija i autentifikacija  je potvrđena kod 96% birača koji su testirali ove tehnologije, što ističe i potvrđuje kvalitet i pouzdanost svih relevantnih baza podataka i cjelokupnog sistema koje IDDEEA tehnički vodi, održava i unapređuje.

 Uz podršku Delegacije EU u BiH i Njemačkog društva za međunarodnu saradnju (GIZ-a), Agencija je započela sa implementacijom digitalnog ID novčanika u skladu s evropskom regulativom eIDAS 2.0. Očekuje se da će testna faza ovog pilot projekta početi u toku 2025. godine.