Agencija za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDDEEA) ponovo želi obavijestiti građane Bosne i Hercegovine i javnost o netočnim tvrdnjama koje su ponovo iznesene u vezi s našim uslugama digitalnog identiteta i elektroničkog potpisa.
Naime, ovo je drugi put da se MUP RS oglasilo po pitanju digitalnog identiteta i elektroničkog potpisa, iako prema Zakonu o policiji i unutrašnjim poslovima RS, isti uopće nije nadležan za navedenu tematiku, odnosno nije kompetentan za obavljanje bilo kakvih poslova vezanih za digitalne certifikate ili digitalne potpise. Stoga i ne čudi zašto uporno šire dezinformacije, te neistinitim informacijama zbunjuju građane Bosne i Hercegovine.
Na početku ovu priliku koristimo da pozovemo i njih, kao i druge zainteresirane strane, bez obzira što nisu kompetentni, nego samo znatiželjni, da se obrate IDDEEA-i kako bismo pojasnili i dali odgovore na eventualna pitanja i dileme iz navedene oblasti. Na taj način najbolje štitimo građane Bosne i Hercegovine, jer je u ovom slučaju očito neznanje postalo aktivno, što je veoma opasno.
U svojim saopćenjima i informacijama slučajno, namjerno ili iz krajnje nepažnje ili neznanja MUP RS tumači nadležnosti IDDEEA kako mu odgovara, a u cilju pravilnog tumačenja moramo podsjetiti MUP RS da je u članku 8. Zakona o Agenciji za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDDEEA), između ostalog navedeno:
- Agencija predlaže i sprovodi strategiju i politiku razvoja u Bosni i Hercegovini u oblasti identifikacijskih isprava, a prema ICAO 9303 standardu i drugim relevantnim standardima.
Što znači da je IDDEEA u potpunosti odgovorna za sve aktivnosti vezane uz identifikacijske isprave, kako prema ICAO standardu, tako i prema svim drugim relevantnim standardima.
- održava i upravlja bazama podataka u koje se pohranjuju podaci iz evidencija koje su definirane ovim zakonom i informatičkih sustava, putem kojih se pristupa navedenim evidencijama.
- osigurava adekvatnu infrastrukturu, posebne uslove za rad i zaštitu podataka, te druge tehničke preduslove za nesmetano funkcioniranje baza podataka koje su u njenoj nadležnosti i baza podataka koje su u nadležnosti drugih ministarstava, institucija i organa na njihov zahtjev i u skladu sa zakonom;
Dakle, IDDEEA je u potpunosti odgovorna za baze podataka i sve evidencije koje su definirane ovim zakonom.
- utvrđuje standarde za opremu koju će nadležni, prijemni i izvorni organi nabavljati i koristiti u procesu obrade i razmjene podataka u skladu sa ovim zakonom;
- utvrđuje standarde, što je neophodno na lokacijama sa kojih se vrši pristup sistemu centralne evidencije i razmjene podataka kako bi se postigla sigurnost i zaštita podataka i sistema;
IDDEEA je nadležna da svim nadležnim organima – MUP-ovima na području BiH utvrdi standarde i neophodne uslove na lokacijama kako bi se pristup centralnim evidencijama na razini Bosne i Hercegovine, vršio na siguran i pouzdan način u cilju zaštite istih.
- Agencija je nadležna za digitalno potpisivanje u oblasti identifikacijskih isprava, odnosno zadužena je za elektroničke certifikate i elektroničke potpise u vezi sa identifikacijskim ispravama, u skladu sa zakonom koji regulra elektronički potpis.
U skladu sa postojećim Zakonom o elektroničkom potpisu BiH, kao i važećem Zakonu o IDDEEA, svi tipovi digitalnog potpisivanja, kao i elektroničkih certifikata, kako god se oni nazivali, a koji imaju veze sa identifikacijskim ispravama su u isključivoj nadležnosti IDDEEA-e.
U jednom dijelu saopćenja MUP RS navodi:
“Podsjećamo, na nivou BiH ne postoji zakonski okvir za uspostavu digitalnog identiteta u skladu sa važećom EU regulativom, te je, prije bilo kakvih aktivnosti vezanih za digitalnu identifikaciju i usluge povjerenja, potrebno uskladiti pravni sustav sa EU regulativom koja je donesena na nivou Europske unije ove godine. Digitalni identitet je usko vezan sa informatičkom sigurnošću, a na nivou BiH ne postoji zakonska regulativa iz ove oblasti, čime se značajno povećava rizik od zlouporaba podataka.”
S druge strane, koristimo priliku da MUP RS, kao i građane Bosne i Hercegovine, podsjetimo na neke događaje iz bliske prošlosti, koji su u potpunosti u suprotnosti sa ovim što MUP RS nenadležno i očito neistinito navodi:
- Još u toku 2018. godine upoznati smo sa informacijom da RS dobija Nacionalni centar za upravljanje digitalnim identitetima, a njegovo uspostavljanje koštalo je građane 2,8 milijuna maraka. Rezultat svega bi trebalo biti da građani međusobne i poslove sa državnom administracijom mogu rješavati bez potpisa i pečata. Tadašnji direktor Agencije za informaciono društvo RS, gdin Rajčević je izjavio:
„To smo čekali deset godina, od kako je usvojen Zakon o elektroničkom potpisu i prvi put će elektronički potpis biti široko primjenjiv u praksi. To je početak digitalizacije Republike Srpske koja nam je neophodna. Kada završimo ovaj projekt i kada budemo izdavali digitalne certifikate na smart karticama, ljudi će posjedovati digitalni identitet, osobnu digitalnu iskaznicu. Sa tim će moći obavljati sve poslove elektronske uprave sa upravnim organima ali i zaključivati ugovore elektroničkim putem“.
Pitamo MUP RS je li reagira na ovo 2018. godine, pošto mi ne možemo da nađemo tu informaciju!? Jesu li ovi servisi aktivni za građane Bosne i Hercegovine koji žive na području RS? Jesu li ove usluge plaćene iz proračuna RS? Postiji li, kako vi navodite, zakonska regulativa na nivou BiH za gore navedenu digitalnu osobnu iskaznicu, digitalni identitet i digitalne certifikate na smart karticama koje se izdaju ili planiraju izdavati u RS?
- U toku 2020. godine Vlada RS je objavila “Cjenik o visini naknada za usluge elektroničke certifikacije certifikacionog tijela”. Prema tom Cjeniku, naknada koju će organi uprave, firme i poduzetnici morati platiti za uslugu izdavanja kvalifikovanog elektroničkog certifikata za elektronički pečat iznosi 1.000 KM. Definirano je i da će građani za izdavanje kvalificiranog elektroničkog certifikata za elektronički potpis morati platiti 150 KM.
Pitamo MUP RS, tko je izvršio certifikaciju navedenog certifikacionog tijela? Kako je osigurana međunarodna sljedivost certifikata, odnosno akreditacijskog tijela i nadzora (pretpostavljamo da vam je poznato da se prema važećim međunarodnim propisima i standardima u zemljama priznaje samo jedno akreditacijsko i nadzorno tijelo, a ukoliko nema međunarodne sljedivosti, koja se osigurava međunarodnom certifikacijom, ne može se dokazati autentičnost, što znači da se korisnici dovode u zabludu)? Jesu li rješenja IDDEEA, koja su predložena kao besplatna, odnosno u iznosu od 0 KM za građane BiH, ustvari “problem” zbog kojeg se MUP RS nenadležno miješa u rad državne Agencije?
- HALCOM, kao certifikaciono tijelo koje djeluje na području cijele Bosne i Hercegovine, nudi mogućnost kreiranja digitalnog identiteta, izdavanja elektroničkog potpisa na pametnoj kartici, USB ključu ili u cloud.
https://www.halcom.com/ba/kvalifikovana-digitalna-potvrda/
- Pojedine banke u Bosni i Hercegovini javno promoviraju i imaju uspostavljene digitalne novčanike putem kojih se obrađuju podaci građana Bosne i Hercegovine kao što su JMB, biometrijski podaci (otisci prstiju, šarenice oka i sl.). Pitamo se postoji li i je li sporan pravni osnov za uspostvu ovih usluga, je li u ovim slučajevima izražena bojazan za zaštitu ličnih podataka građana BiH?
Pitamo MUP RS da nam pošalje svoja saopćenja i informacije za ove slučaje, jer ništa nismo mogli da nađemo. Pitamo se zašto MUP RS smeta samo IDDEEA?
Za kraj, podsjećamo da su svoju čak javnu podršku radu IDDEEA-e u procesima izdavanja elektronskih certifikata dali nadležni organi MUP-ovi; MUP KS, MUP USK i MUP BPK koji su izrazili spremnost za podršku i u daljim koracima i aktvinostima digitalne transformacije i poslovima vezanim za digitalne potpise. Pozivamo MUP RS da nam odgovori na gore postavljena pitanja. Tek po dobijanju odgovora na ova pitanja, razmatrat ćemo sve ostale informacije koje nenadležni MUP RS plasira u javnost, a nakon toga postavit ćemo i nova pitanja, mnogo konkretnija i preciznija.
IDDEEA