На данашњој конференцији за медије у згради Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине директор Агенције за идентификационе документе, евиденцију и размјену података Босне и Херцеговине (IDDEEA БиХ), проф. др Алмир Бадњевић обавијестио је јавност да су од 1. јула 2024. године успостављене апликације за издавање квалификованог електронског потписа за удаљено потписивање као и отварање регистрационих тијела/канцеларија за подношење захтјева за издавање квалификованог електронског потписа.
На овај начин, удаљено електронско потписивање докумената ће по први пут бити доступно грађанима, 18 година након доношења Закона о електронском потпису (донесен 2006. године). Поред тога, Агенција је од 1. јуна ове године омогућила уписивање квалификованих сертификата за дигитално представљање у личне карте грађана Босне и Херцеговине.
Подсјећамо, IDDEEA је акредитовани овјериоц у Регистру овјерилаца у Босни и Херцеговини, а све на основу SIQ сертификата eIDAS 009/2023 који је важећи до 3. новембра 2025. године. Крајем 2023. године и почетком 2024. године проведене су активности, тестирања и имплементација рјешења за удаљено дигитално потписивање документа, подузете су додатне радње на досертификацији апликације за издавање квалификованих електронских потврда за удаљено потписивање, а све у складу са међународним директивама.
Регистрациона тијела/канцеларије у којима се могу поднијети захтјеви се налазе у сједишту IDDEEA-е БиХ у Бањој Луци, затим у Регионалним центрима у Сарајеву, Бихаћу, Мостару и Бијељини. Сваки корисник приликом физичке регистрације и подношења захтјева за издавање квалификоване потврде у овлаштеном IDDEEA Регистрационом тијелу/канцеларији уз образац захтјева за издавање квалификоване потврде и уговора о пружању услуга сертификовања, добије од овлаштеног службеника IDDEEA у Регистрационом тијелу/канцеларији одштампан образац са приступним параметрима (ОБРАЗАЦ О-КП-1) који се користе за пријаву на апликацију за квалификовани електронски потпис на интернет страници Агенције.
Додатне информације, упутства за кориштење апликације за квалификовани електронски потпис за удаљено потписивање, као и саму активацију и кориштење електронског потписа, корисници и заинтересовани грађани могу добити на интернет страници IDDEEA-е www.iddeea.gov.ba .
Такође, у складу са законом и Практичним правилима пружања услуга, Агенција је позвала сва министарства унутрашњих послова у Босни и Херцеговини, као и ентитетске агенције за банкарство, да и они креирају регистрациона тијела/канцеларије у оквиру својих институција, како би грађани на што лакши и бржи начин могли поднијети захтјев за издавање квалификоване потврде за издавање квалификованог електронског потписа.